En stor del av en båt är ju tekniken bakom och för oss på Brandskär är det viktigt att vi hittar just rätt samarbetspartners för den nya båtens motor och prestanda. Vi stämde träff ute på Volvo Pentas testanläggning i Torslanda, med våra vänner från Volvo Penta och Imatech. En dag som skulle ta oss till en del hemliga vrår ute bland klipporna…

Vi började med en genomgång av Martin Jurfors från Volvo Penta och Adam Hamilton på Imatech (Volvo Pentas svenska agent) av vilka egenskaper och vilken prestanda som krävs i den nya båten. Brandskärs grundare Janne Johansson, som även deltog på mötet, känner båtens alla egenskaper och har en god kunskap kring vad ägarna ställer för krav. Det är en trygghet då inget får lämnas åt slumpen när vi ska bygga världens bästa båt.

Fokus för dagen var vilken motor som båten skall utrustas med och där vi måste ta rätt vägval, mellan vikt och prestanda. Vi provkörde för att känna på karaktären från olika motorer. Vilken fantastisk dag och vilka intressanta samtal!

Vi gjorde en del gemensamma beräkningar för att hitta den perfekta motorn för att optimera båten i olika situationer. Tanken är att man skall kunna köra båten med 12 personer ombord och då får inte motorn vara för tung, den skall vara tyst, ge bra acceleration, driftsäker, god bränsleekonomi och inte minst vara enkel att serva.

Janne, Brandskärs grundare, som var helt lyrisk över dagen och de djupgående samtalen landar i slutsatsen att en D4 300HK är en optimal motor för vår nya 290 båt. – ”VI vill ha en diesel med de egenskaper som Penta ger 290 båten. Däremot vill jag jobba vidare med deras bensinprogram för den mindre båten (260) som vi jobbar med parallellt”, säger Janne.

Varför väljer ni Volvo Penta till nya Brandskär 290?

–  ”Att jobba med Volvo Penta känns naturligt för Brandskär. Detta är en svensk båt som skall klara högt ställda krav för svenska förhållanden. Då blir valet självklart att samarbeta med Volvo Penta. Vi märker också ett stort intresse för vår nya båt och ett väldigt bra engagemang från ledningen, både hos Volvo Penta och Imatechs representanter här i Sverige, avslutar Henric.